کد خبر: ۳۶۵۶۶
۱۶:۳۱ -۰۷ آذر ۱۴۰۰

شیوا قاسمی پور: استفاده از هواپیما نباید به گونه‌ای باشد که فقط پولدارها بهره ببرند

یک نماینده مجلس گفت: متاسفانه در این سال‌ها به قدری قیمت بلیت هواپیما گران شده که قبلاً با این مبالغ می‌شد با تور به سفر رفت. در ایران، بسیاری از مردم درآمدشان کم و یا متوسط است، حال سوال این است که این قشر که توده‌های مردم هستند باید تا همیشه از این صنعت بی‌بهره بمانند؟

افزایش قیمت بلیت هواپیما

نشان تجارت - محمد آیتی: دهه‌هاست که استفاده از برخی امکانات برای بخش عمده‌ای از مردم ایران یا بسیار کم و یا حتی به صفر رسیده است. به طور مثال در سه دهه پیش، بخش زیادی از مردم ایران امکان استفاده از هواپیما را به عنوان یکی از راه‌های حمل و نقل داشتند، اما به مرور با افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت در این حوزه، حتی سفر‌های اقشار متوسط جامعه هم در این بخش به کمترین میزان خود رسیده است.

از طرفی، شیوع ویروس کرونا و اینکه ایرلاین‌ها مجبور شدند با ۶۰ درصد ظرفیت پرواز کنند، گرانی بلیت‌ها را دوچندان کرد، هرچند ادامه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که به شدت بر صنعت هواپیمایی کشور تاثیر منفی گذاشته است را هم نباید از یاد برد.

حال حدود یک ماهی است که ایرلاین‌ها با ظرفیت کامل، پرواز‌های خود را انجام می‌دهند، اما همچنان قیمت بلیت‌ها سر به فلک می‌کشد.

در همین خصوص، شیوا قاسمی‌پور نماینده سروآباد و مریوان گفت: مدت‎هاست که شرایط اقتصادی کشور سخت و پیچیده شده و بار این سختی‌ها بر دوش مردم افتاده است و در این بین، قشر ضعیف و متوسط جامعه زندگی خود را به سختی اداره می‌کنند.

وی افزود: اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم اسفناک شده و متاسفانه برخی خواسته یا ناخواسته باعث شدند که جامعه به دو بخش غنی و فقیر تقسیم‌بندی شوند. اکنون امکانات در اختیار افراد غنی است و دست اقشار ضعیف و متوسط جامعه از بهره‌مندی از این امکانات کوتاه مانده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: به هر حال امکان استفاده از هواپیما باید به گونه‌ای باشد که بخش عمده‌ای از جامعه توان خرید بلیت را داشته باشند. نباید حمل و نقل هوایی را به گونه‌ای تعریف کنیم که احساس بر این باشد که فقط پولدار‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند.

قاسمی‌پور اظهار داشت: متاسفانه در این سال‌ها به قدری قیمت بلیت هواپیما گران شده که قبلاً با این مبالغ می‌شد با تور به سفر رفت. در ایران، بسیاری از مردم درآمدشان کم و یا متوسط است، حال سوال این است که این قشر که توده‌های مردم هستند باید تا همیشه از این صنعت بی‌بهره بمانند؟

وی با اشاره به اینکه دولت و مخصوصاً وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این امر باید به موضوع ورود پیدا کرده و فضا را به نفع عموم مردم تغییر بدهند، گفت: فردی در تهران شاغل است و خانواده‌اش در یکی از دورترین مناطق به پایتخت ساکن هستند، حال این فرد با زمان کمی که دارد می‌خواهد به جای ۲۰ ساعت سفر زمینی، طی دو ساعت با پرواز به دیدار خانواده خود برود، حال چطور باید حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون از حقوق خود را صرف بلیت رفت و برگشت کند؟

این نماینده استان کردستان در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی آسیب ببینند، بلکه انتظار داریم منافع همه صنف‌ها در کنار رفاه نسبی مردم دیده شود. چرا کاری کرده‌ایم که سفر با هواپیما برای عده‌ای آرزو شده است؟ از این‌رو از دولتی که خود را عدالت‌محور و حامی مردم می‌داند می‌خواهم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
گوناگون